Dodana: 1 luty 2007 08:59

Zmodyfikowana: 1 luty 2007 08:59

Laboratorium Muzyki Współczesnej

26 listopada o godz. 19 Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza do “Laboratorium Muzyki Współczesnej”.

Koncert symfoniczny w wykonaniu:
Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Piotr Borkowski – dyrygent 
Patrycja Piekutowska – skrzypce
Anna Mikołajczyk - sopran
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru

Więcej o artystach.

Program:
M. Spisak - Sonata na skrzypce i orkiestrę
P. Łukaszewski - "Gaudium et spes" na sopran, chór mieszany i orkiestrę
M. Borkowski - "De profundis" na chór mieszany i orkiestrę
K. Penderecki - De natura sonoris II

             

De profundis na chór mieszany i orkiestrę (1998). Kompozycja została prawykonana podczas koncertu kompozytorskiego Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w dniu 2 grudnia 1998 roku przez Chór ATK i Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Warszawie pod dyrekcją Piotra Borkowskiego. Tekst utworu wykorzystuje początkowy werset Psalmu 130: De profundis clamavi ad te, Domine. Kompozycja charakteryzuje się strategicznie pomyślaną konstrukcją architektoniczną, będącą bardzo istotnym elementem multiplikującym ekspresję, ogromnym diapazonem w zakresie rozpiętości dynamicznej, emanacją brzmienia i wyrazu muzycznego i specyficzną gradacyjnością. Artykulacja czasu muzycznego bierze potężny udział w wyzwalaniu się bardzo pogłębionej ekspresji. Podobnie jak w poprzednich dziełach Mariana Borkowskiego, tak i w tym istotną cechą akcji muzycznej są silne kontrasty brzmieniowe : dynamiczne i artykulacyjne. Przebieg dzieła ewoluuje od wyłaniającego się z oddali głębokiego i posępnego pianissimo, a następnie potężnego ataku fortissimo i zderzeń skrajnych rejestrów w instrumentach smyczkowych, poprzez eksponowaną szeptem przez chór sentencję De profundis. W dalszej części dzieła kompozytor stosuje zderzenia-dialogi instrumentów dętych blaszanych z chórem, nawarstwia stopniowo gradację prezentacji tekstu aż do kulminacyjnego zawołania Domine, a następnie wygasza brzmienie poprzez eliminacje poszczególnych grup instrumentalnych oraz potężne morendo. Wyraz utworu dotyczy wyjątkowej tematyki poruszającej egzystencję człowieka, muzykę sfer i uniwersalne sacrum. Marcin Łukaszewski

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook